Kudis dan kurap adalah 2 penyakit kulit yang semua orang tau bila dah ada kat badan tu sure malu besar punya…….dalam hidup kita ni pun sebenarnya byk kurap dan kudis yang tunggu masa jek jadi kancer…..sebenaqnya teman nak berkongsi pendapat dengan kome sume ttg kurap dan kurap yang spesel skit ni….masyarakat yang harmoni dan tenteram adalah masyrakat yang sentiasa mengamalkan cara hidup yang berbudi, berbaik sangka, tolong menolong dan sebagainya lg…tp dalam ketenteraman hidup kita ni kadang2 tu ada jenis-jenis kurap dan kudis yang prejudis, skeptikal, berdiskriminasi dan juga hipokrit…dulu masa teman jadi student, yang teman tau kurap ngan kudis ni cuma yang jenis kat badan jek…tp skang baru teman tau yang ada lg jenis2 kurap dan kudis yang lain…biasanya kurap-kurap jenis macam ni bukan boleh ada dlm masyarakat sbb apa tau?sbbnya….kurap ni kalo makin garu, makin sedap rasanya…kdg2 tu bila garu jek, tinggal mata putih jek sbb sedap sgt…tp berbeza ngan kudis, kudis ni bukan boleh garu sgt…sbb pedih…makin garu makin pedih….(kwn teman la ckp) tp ada persamaan…dua-dua xleh bio lama2…kalo bio lama2, dia jd bernanah…silap-silap boleh kena potong…tu pasal, teman nasihat la kome, kalo rasa cam nak ada dapat kurap dan kudis tu, cepat-cepat la boh ubat…bukan apa nanti kalo dah bernanah..simpan lama pun tak guna dah…bg yang belum masuk alam pekerjaan lg, beringat la kome…jgn rasa sume yang ada sekeliling kita ni sumenya elok, kena sentiasa beringat bahawa kurap dan kudis ni sentiasa ada sekeliling kita…silap langkah, kita pun akan jadi kurap dan kudis…semoga ramadan yang telah berlalu baru-baru ni dapat mencuci segala kurap dan kudis yang ada di badan kita ni…Amin….

p/s: copied from ….

Meludah ke langit, jatuh ke atas batang hidung sendiri.. Begitulah sikap sesetengah anggota bawahan hari ini.  Bg mengelakkan dipersalahkan atau cuba menunjuk baik, mereka sanggup mengeluarkan kenyataan yg boleh mendatangkan kesan balik ke atas diri mereka.  Aku mmg geram bila seorang anggota yang ditangkap cuba mengelakkan kesalahannya dengan menyalahkan pihak pengurusan sedangkan kesalahan itu berpunca dari diri sendiri.  Kalau x boleh jugak.. mereka cuba mengalihkan masalah mereka kepada kesalahan orang lain..  What a shame..

Then apabila pihak pengurusan mengarahkan mereka melakukan sesuatu.. mereka cuba mengelakkan utk melaksanakannya.. For example.. bebaru ni.. arahan pemakaian cota selepas waktu operasi dikeluarkan.. Mereka cuba mempertikaikan arahan tersebut sebelum melaksanakannya.. Salahkah memakai cota semasa bertugas?? Utk keselamatan mereka jugak..

p/s:  By the way..beware ngan anggota bawahan.. kekadang mereka ni talam dua muka..

whistle

whistle

Beberapa tahun sebelum ni, sy pernah ke Hatnyai atas urusan kerja.  Di sana sy tinggal di Lee Garden Plaza Hotel.  Apa yg menarik perhatian sy, semasa memakirkan kenderaan, seorang pengawal keselamatan telah membunyikan wisel sebagai tanda isyarat untuk parkir kenderaan.  Mcm sistem isyarat kereta tu.. Ini memudahkan sy memakirkan kenderaan di dalam kawasan yang sempit.  Selain menjaga keselamatan di kawasan parkir tersebut, pengawal tersebut juga menentukan semua kenderaan diletakkan dengan betul dan tersusun untuk memudahkan orang luar mengunjungi lokasi berkenaan.  Good job.. Should we practise this methode in Malaysia??

Apakah senjata utama pengawal keselamatan?? Pistol? Cota?   Bukan semua peralatan itu disediakan oleh pihak syarikat.  Actually, senjata utama bg seorang pengawal keselamatan ialah KOMUNIKASI.  Why? Sbbnya dengan komunikasi yg baik dpt membantu pengawal keselamatan di dalam menangani sebarang masalah yang berkemungkinan berlaku.  Tanpa komunikasi, seorang pengawal keselamatan tidak dapat melaksanakan tugas dengan cekap dan efisyen.  Adakalanya tindakan perlaksanaan tugas tanpa komunikasi boleh mendatangkan kecederaan ke atas anggota berkenaan.  Sebaik-baiknya seorang pengawal keselamatan perlu mendapatkan bantuan bagi menangani permasalahan.

p/s:  Walkie-talkie juga boleh disenjata utk baling pencuri..  :-)

Fokus kawalan terbaik adalah yang membolehkan orang luar mengetahui wujudkan kawalan keselamatan di sesuatu lokasi.  Sebagai contoh.. 1 x pengawal ditempatkan di pintu masuk utama atau laluan utama walaupun secara dummy akan memberitahu org luar bahawa lokasi itu terdapat ciri2 keselamatan yang ketat.  Ni akan seterusnya menimbulkan rasa berhati2 di kalangan org luar utk melakukan tindakan melanggar undang2 @ larangan yg dikuatkuasakan.  Ini secara x langsung tlh memenuhi salah satu kriteria utama di dalam pencegahan.  Disamping itu, ia akan mewujudkan imej yg selamat kpd orang luar berada di lokasi berkenaan.

Killing Time

Killing Time

Penampilan diri merupakan imej yg perlu dijaga yg mana kesannya bukan setakat penilaian prestasi kerja but boleh memberi impak pandangan pelanggan dan pelawat terhadap imej syarikat. Penjagaan penampilan diri bukan setakat dengan rambut pendek dan baju kemas serta bersih but merangkumi komunikasi anggota dengan pelanggan @ pelawat.

Sekarang ini, pemerhatian sy mendapati kebanyakan pengawal keselamatan tidak menitik beratkan penampilan diri masing-masing terutamanya semasa bertugas.  Ini juga merupakan kemungkinan mengapa orang ramai mengganggap:

  1. perkhidmatan keselamatan sebagai kerjaya bawahan yg kurang berminat untuk diceburi.
  2. anggota keselamatan boleh diperolok-olokkan/tidak perlu diambil perhatian akan larangan dikeluarkan.
  3. syarikat mewujudkan perkhidmatan secara ala kadar.
  4. perkhidmatan yg diberikan tidak mencapai kehendak yg ditetapkan.

Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.  Perkara ini nampak sahaja kecil, but bukan senang nak implement kan sbb yg prob tu adalah sikap manusia.  Bukannya kambing.  Kalo x senang siket nak urus. 2-3 kali ajar je dah paham.

p/s: Fikirkan la..

Apa yg nak aku diskus kat sini bukan la aktiviti lompat katak, pagar atau yg sewaktu dengannya. But ttg sikap sesetengah anggota especially budak2 guard yg suka direct trus ke pihak atasan tanpa mengikut channel yg telah ditetapkan.  Yg peliknya, bukannya mereka x tau @ pegawai/penyelia x ambil port dengan pandangan mereka ttp mereka lebih suka berbuat demikian. Seronok sgt la tu ikut kepala mak bapak dier..  Bg aku.. rase cam nak maki je kalo budak aku wat cam tu.. Hampeh btol..

Beginilah sikap budak2 bawahan skrg nih.. Wat happen inside must stay inside.. Kita sepatutnya cuba solve apa2 prob di peringkat kita dulu.. kalo dah jalan jugak, baru la bawak ke atas.. Bukannye direct tanpa maklum kpd superior dulu.. Itu namanya pijak kepala!!

By the way.. this thing may cause:

  1. prob solve if majikan ambil port.
  2. something must gone wrong in that management.
  3. staff tu mungkin kena blacklist by management sbb pijak kepale.
  4. diciplinary action.

p/s: My advise.. please go thru channel sedia ada!!

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.