Kudis dan kurap adalah 2 penyakit kulit yang semua orang tau bila dah ada kat badan tu sure malu besar punya…….dalam hidup kita ni pun sebenarnya byk kurap dan kudis yang tunggu masa jek jadi kancer…..sebenaqnya teman nak berkongsi pendapat dengan kome sume ttg kurap dan kurap yang spesel skit ni….masyarakat yang harmoni dan tenteram adalah masyrakat yang sentiasa mengamalkan cara hidup yang berbudi, berbaik sangka, tolong menolong dan sebagainya lg…tp dalam ketenteraman hidup kita ni kadang2 tu ada jenis-jenis kurap dan kudis yang prejudis, skeptikal, berdiskriminasi dan juga hipokrit…dulu masa teman jadi student, yang teman tau kurap ngan kudis ni cuma yang jenis kat badan jek…tp skang baru teman tau yang ada lg jenis2 kurap dan kudis yang lain…biasanya kurap-kurap jenis macam ni bukan boleh ada dlm masyarakat sbb apa tau?sbbnya….kurap ni kalo makin garu, makin sedap rasanya…kdg2 tu bila garu jek, tinggal mata putih jek sbb sedap sgt…tp berbeza ngan kudis, kudis ni bukan boleh garu sgt…sbb pedih…makin garu makin pedih….(kwn teman la ckp) tp ada persamaan…dua-dua xleh bio lama2…kalo bio lama2, dia jd bernanah…silap-silap boleh kena potong…tu pasal, teman nasihat la kome, kalo rasa cam nak ada dapat kurap dan kudis tu, cepat-cepat la boh ubat…bukan apa nanti kalo dah bernanah..simpan lama pun tak guna dah…bg yang belum masuk alam pekerjaan lg, beringat la kome…jgn rasa sume yang ada sekeliling kita ni sumenya elok, kena sentiasa beringat bahawa kurap dan kudis ni sentiasa ada sekeliling kita…silap langkah, kita pun akan jadi kurap dan kudis…semoga ramadan yang telah berlalu baru-baru ni dapat mencuci segala kurap dan kudis yang ada di badan kita ni…Amin….

p/s: copied from ….

Advertisements